Zihni öğrenmeye yoğunlaştırmak için ne yapmalıyız: Dinlerken not tutmalıyız, öğretmenin anlattıklarının arkasındaki anlamları kavramaya çalışarak ön tahminlerde bulunmalıyız.
Bilgilerin anlamı ne kadar açıksa, zihinde kalma ve hatırlama olasılığı da o kadar yüksektir.
Özellikle ilgi duyulan şeyler daha çok hatırlanır. Belleğimizin bilinçli bir zorlama olmadan, neyi alıp saklayacağını bizim özel ilgimiz belirliyor. Birbirine bağlı, çağrışım yaptıran ve istisna olan şeyleri hala iyi hatırlıyoruz.
O halde, bir şeyi yeniden hatırlamak istiyorsak, her şeyden önce onu doğru biçimde yerine yerleştirmeyi öğrenmeliyiz.
Öğrenme sürecinin başında ve sonunda daha çok şey hatırlarız. Fakat öğrenme sürecinin ortasında, hatırlama konusunda bir düşme her zaman söz konusudur. Dinleme arası verilmediğinde bu düşüş daha da fazla olmaktadır.
Bir şeyin bellekte kalması, anlamıyla doğru orantılıdır. Zihnimizde tutmak istediğimiz bir şey ( ne olursa olsun ) eğer anlamlıysa daha kolay ve daha çabuk kavranacaktır. Zihnimizde tutmak zorunda olduğumuz ne varsa, bunların hepsine bir anlam kazandırabilirsiniz. Bu anlam verme olayı kişiden kişiye farklılık gösterebilir.
VERİMLİ ÇALIŞMAYI ENGELLEYEN TUZAKLAR
( LÜTFEN AZALTMAYA ÇALIŞIN! )
Gözlerinizi yapamadıklarınıza çevirmek
Müzik eşliğinde çalışmak
Zorlanılan derslerin dışlanması
Aşırı kaygı ( güvensizlik )
Yatarak ( uzanarak ) çalışmak
Çalışma anında hayallere dalmak
Uzayıp giden telefon konuşmaları yapmak
Motivasyon noksanlığı, isteksizlik
Günlük ayrıntılara boğulmak
Çalışmayı tamamlamadan bırakmak
Amaçların, önceliklerin belirlenmemesi
Arkadaşlara "hayır" diyememek
Televizyona takılıp kalmak
Dersler, konular hakkında yetersiz bilgi sahibi olmak
Düzenli tekrarlar yapmamak
Programsız, plansız çalışmak
Kendinizi başkalarıyla kıyaslamak
Zamanı denetleyememek
Çevrenizin sizden beklentilerinin yüksek olması
Sınav bilgi ve tekniklerini yeterince bilmemek
Çalışma anında uygun dinlenme aralıkları vermemek
Yanlışlardan ders almamak, noksanları gidermemek
Çözümlenemeyen ailevi veya kişisel sorunlar içinde boğulmak
Fazla dışa açık olmak
BAŞARININ PROGRAMI
İnsan hangi limana gideceğini bilmezse hiçbir rüzgar onun için yararlı olmaz.
SENACA
Esen rüzgarlara kendini bırakarak istediği limana ulaşmak isteyenleri bekleyen son, tam bir hayal kırıklığıdır.
Üniversite sınavlarında, şans faktörünün oranı % 0'a yakındır. Çünkü arkadaşlarınız işi şansa bırakmıyor. Planlı, Programlı bir çalışma yürütüyor. Planlı çalışma yürüten arkadaşlarınız varken, sizin işi şansa bırakmanız, erkenden havlu atmak olacaktır.
Planlı çalışma, nereye ve nasıl gideceğinizi mantıklı bir biçimde, önceden karşılaştırmanızdır. Öğrencinin geçerli ve verimli bir program hazırlamayı bilmesi için öncelikle, günlük yaşantısında yer alan olayları ve zaman kaybına yol açan nedenleri belirlemesi zorunludur.
GÜMÜŞ GÜNLER, ALTIN SAATLER BOŞ GEÇMEMELİ
Başlangıçta hepimizin eşit olarak sahip olduğu tek şey, zamandır.
Sorun; ne kadar zamanımızın olduğunda değil, sahip olduğumuz zamanı nasıl kullandığımızdadır.
Zaman; eşsiz bir kaynak... biriktiremeyiz; harcamak zorundayız. Onu istediğimiz zaman durduramayız.
Zaman; tekrar ele geçmeyen tek şey!
ÇALIŞMA PROGRAMI HAZIRLAYIN
Eğer bugün hiçbir şey yapmadım demek istemiyorsan, yarın için plan yap! ve uygula.
NİHAT ATEŞ
Haftalık ders çalışma programı hazırlarken günlük faaliyetlerinizi, haftanın her günü için ayrı ayrı gözden geçirmelisiniz. Okula gidiş – dönüş saatleri, çalışmak için ayrılacak süre, yemek arası, dinlenme, gezme, Tv ve diğer işler için ayrılacak zamanı önceden belirlemelisiniz. Uygulanabilir bir programın hazırlanabilmesi için tüm bu etkinlikleri gerçekçi bir biçimde planlamanız gerekir.
Hiçbir zafere çiçekli yollardan gidilmez.
LA FONTAINE
İnsan zihni, dakikada 600 kelimelik bir konuşma hızını algılama kapasitesine sahiptir. Normal bir konuşmanın hızı dakikada 150 kelime civarında olduğuna göre, dinleme esnasında, zihnimizde, her dakika için 450 kelimelik bir boşluk kalmaktadır. İşte bu boşluk, dikkatin dağılmasını kolaylaştırır, adeta teşvik eder. Bunun önüne geçmek için, zihni bir noktaya yoğunlaştırmak gerekir.
YA EN AZ UNUTTUKLARIMIZ
Güzel aylar, anılar
Yatmadan önce gözden geçirilenler
Hatırlanması gerektiğine karar verilen şeyler
Üzerinde sık sık konuşulan, tekrar edilen şeyler
Kazanılan başarılar
Kişiye anlamlı gelen konular
Sık sık kullanılan, zaman zaman gözden geçirilen veya düşünülen konular
Üzerinden iki hafta geçmeden yenilenenler
Her zaman yüksek sesle düşünülen ve konuşulanlar
Çocukluk döneminde kazanılan ve bellekte kalıcı izler bırakan anılar
Fiziksel becerilere sıkı sıkıya bağlı olanlar
Kişiyi doğrudan ilgilendiren konular ve olaylar
EN ÇOK NELERİ UNUTURUZ?
Adlar
Rakamlar ve tarihler
İstenmeyen şeyler
Zor öğrenilmiş, tam olarak kavranmamış konular
İnançlarımıza ve ön yargılarımıza ters düşen ( garip ) gerçekler
Kısa sürede ve zorla öğrenmek zorunda kaldıklarımız
Başarısızlıklarımız
Öğrenmeye çalışmadan, rasgele edindiğimiz bilgiler
Öğrendikten sonra üzerinde yeterince düşünmediğimiz konular
Yoğun, hasta, isteksiz ve sıkıntılı anlarımızda öğrenmeye çalıştığımız bilgiler
Uzunca bir süre çalışarak, ara vermeden öğrenilenler
Anlayamadığımız, bize anlamsız gelen Amacınıza yaklaştıkça çalışma isteğiniz daha da artacaktır. Onun için, bir hedef belirleyin ve hedefinize ulaşmak için çaba gösterin. Ara hedefler tayin edin ve hedef uyarısından yararlanın.
Hatırlama gücü ödüllendirme ile artar. Her başarı zaten bir ödül olmakla beraber, başarınızı arttırmak için, kendinize bir ödüllendirme sistemi kurun.
Çalışma anında zaman zaman çalışmaya ara verip, telefon konuşması yapmak, televizyon açmak, dikkati dağıtıcı etki yapar. En verimli çalışmanın yolu, bu "molaları" uygun zaman aralıklarında gerçekleştirmektir. Bu gibi etkinlikleri, çalışma bitiminde yaparak, kendinizi bir tür ödüllendirebilirsiniz.
NASIL ÖĞRENİRİZ?
Hiçbir zafere çiçekli yollardan gidilmez.
LA FONTAINE
İnsan zihni, dakikada 600 kelimelik bir konuşma hızını algılama kapasitesine sahiptir. Normal bir konuşmanın hızı dakikada 150 kelime civarında olduğuna göre, dinleme esnasında, zihnimizde, her dakika için 450 kelimelik bir boşluk kalmaktadır. İşte bu boşluk, dikkatin dağılmasını kolaylaştırır, adeta teşvik eder. Bunun önüne geçmek için, zihni bir noktaya yoğunlaştırmak gerekir.
UNUTMA!
Bu tür ders çalışma ( ma! ) seni başarıya götürmez.
"Gece 2'ye kadar ders çalıştım, sabah da saat 5'te kalktım... sınavım yine de istediğim gibi geçmedi!"
Bu yakınmayı hep duyarız. Oysa hepimizin bildiği gibi, önemli olan, dersin başında kaç saat geçirdiğiniz değil, zamanı nasıl geçirdiğinizdir. Son geceye sıkıştırılmış bir sınav çalışması için geç vakitlere kadar uykusuz kalmak, sınava hazırlanmak için pek güvenilir bir yol olmasa gerek.
UNUTMA!
Önemli olan, çok çalışmak değil, yerinde ve zamanında çalışmaktır.
AKILDA KALMASI İÇİN, İYİ NOT TUTMALISINIZ
Not tutma, öğrenmenin en büyük düşmanı olan unutmayı önlemektedir. Not, ders sırasında tutulduysa, ilk tekrar, tutulan notların gözden geçirilmesi şeklinde olmalıdır. Daha sonraki tekrarlar, hiçbir yere bakınmadan hatırda kalanların, başka bir sayfaya yazılması ve daha sonra esas notlarla karşılaştırılarak eksiklerin giderilmesi şeklinde olmalıdır. Ders dinleme becerilerini geliştiren öğrenciler, not tutarak ve anlaşılmayan yerleri, anında öğretmene sorarak derse aktif şekilde katılırlar.
GÜNDE / HAFTADA KAÇ SAAT ÇALIŞMALISINIZ?
Zaman ve sözcükleri boş yere harcama. İkisi de çok değerli.
H.J. BROWN
Çalışmada verimi sağlayan, dersin ( masanın ) başında kaç saat geçirildiğinden çok, bu saatlerin nasıl geçirildiğidir. Duruma göre değişmekle birlikte, haftada 15 saatin altına düşmeyen, düzenli ve programlı bir ders çalışma, hedefinize ulaşabilmeniz için zorunludur.
SİSTEMLİ BİR TEKRAR PROGRAMI SİZLERE, ŞU ÇOK ÖNEMLİ 3 ŞEYİ KAZANDIRIR
Öğrenme
Düşünme
Hatırlama konularında birikim sağlama
Tekrarın zamanı |
Genel Tekrar Süresi |
Bilgilin Saklanma Süresi |
45 dakikalık çalışma sonunda |
5 dakika |
1 gün |
1 gün sonunda |
10 dakika |
1 hafta |
1 hafta sonunda |
20 dakika |
1 ay |
1 ay sonunda |
30 dakika |
Uzun Süreli Hafıza |
Tekrarlar, notların gözden geçirilmesi yoluyla gerçekleşebileceği gibi, o konuyla ilgili testlerin çözülmesiyle de yapılabilir.